2009. november 28., szombat

Pedagógiai célú Web 2.0 eszközök

1. Mutassa be röviden a kiválasztott eszközöket!

Wikipédia: „szabad enciklopédia”. Online elérhető, nyílt tartalommal bír, önkéntesek szerkesztik, bárki használhatja és szerkesztheti, ingyenes hozzáféréssel bír, több nyelv jellemzi. Egy fogalom megértéséhez, annak alkalmazására használható. Kulcsszavakra való kattintással további információkhoz juthatunk. Bővíthető, szerkeszthető, módosítható. (vigyázat a „vandálokkal”!) Ha esetleg további információkra van szükségünk, forrásokat, jegyzeteket, külső hivatkozásokat is találunk a témával kapcsolatban. Alkalmazása gyors és egyszerű.

Gondolattérkép: Vizualitást helyezi előnybe. Segíti az emlékezést. Egy-egy fogalom /folyamat komplex megértetésére, magyarázatára, lényegi részé(i)nek kiemelésére törekszik, kulcsszavak/szókapcsolatok, kapcsolatok (vonalak) segítségével. (mondatokat nem alkalmaz) Alkalmazása széleskörű. Fantázia teljesen kibontakoztatható (lsd. formázás). Bárki elkészítheti, (át)szerkesztheti, letöltheti. Alkalmazása gyors és egyszerű.

2. Milyen tantárgyhoz választotta ezeket az eszközöket, és miért?

Kémiához.

Azért választottam a gondolattérkép módszert, mert:

Lehetőséget teremt a vizualitást fejlesztésére. Látványos. Logikus felépítésű, jól nyomon követhető. Könnyebbé teszi a tananyag feldolgozását, megértetését, ezáltal a tananyag vázát képezheti. Összefoglalja pár „gondolatban” mindazt, amit az adott leckéről tudni kell. Ok- okozati viszonyt mutat be (vonalak, nyilak segítségével). Szavak/szókapcsolatok alkalmazása könnyű áttekintést ad az ismeret befogadására, mindezen felül kevesebb munkát igényel, mint egy kijegyzetelés. Nincs korhoz kötve. On/offline használható.

A megismert gondolattérképet átszerkesztheti, ill. önállóan is elkészítheti a tanuló, miközben gondolkodásra ösztönzi, majd segíti az emlékezésben.

Azért választottam a wikipédiát, mert:

Könnyen elérhető a tanuló számára (online), letöltést biztosít. Szinte (90 %) minden fogalom elérhető, magyarázattal, ill. további utalásokkal. Jól értelmezhető információkat tartalmaz. A (át)szerkeszthetőséget biztosítja. A tanuló ismereteit magasabb szintre emelheti, további források elolvasásával, ill. a külső linkek alkalmazásával. Főként kiselőadáshoz, esszéhez remekül használható tartalommal bír.

3. Milyen pedagógiai célhoz kapcsolható a választás?

Gondolkodás, emlékezés, vizualitás, kreativitás, webes tevékenység, közösségi-, önálló munka fejlesztésére, figyelemfelkeltésre, „kedvcsinálás”-ra, új ismeret közlésére, befogadására, összefoglaláskor ismeretek rögzítésére, megértésére, gyakorlásra, frontális/önálló munkához.

4. Írja le elképzelését: mikor, milyen tananyag részhez, milyen formában (frontális órán, csoportmunkában, otthoni feladatokkal, stb.) valósítaná meg ötletét.

Összefoglalási órán és az azt követő gyakorló órán valósítanám meg.

Szénhidrogének összefoglalásánál alkalmaznám. Elméleti ismeretek rendszerezésénél, ill. a feladatok gyakorlása kapcsán. Gondolattérkép: az egyes vegyületcsoportok összehasonlításakor, wikipédia: fogalmak tisztázásakor, különleges tulajdonságok megemlítésénél.

Elsősorban frontális órán, esetleg kisebb csoportmunkával tarkítva. Otthoni feladat lehetne a gondolattérkép továbbfejlesztése/kiegészítése, ill. táblázatos, tesztes feladatokkal való ellenőrző munka.

5. Milyen informatikai háttér, milyen technikai feltételek szükségesek? Rendelkezésre állnak a feltételek? Szükség van-e informatikai munkatárs segítségére, vagy egyedül is elő tudja készíteni az alkalmazást? Ha igen, várható-e, hogy ezt a segítséget megkapja?

Laptop, projektor, interaktív tábla, esetenként több laptop a tanulóknak csoportonként. Nethozzáférés vagy oktató CD.

A feltételek jelenleg nem, ill. korlátozottan állnak rendelkezésre.

Egyedül is megoldható a feladat, de segítség esetén számíthatok az informatikusok segítségére (pl. nethozzáférés biztosítása, ill. oktató CD telepítése).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése